• pastinaakPastinaak. Een vergeten groente, maar inmiddels “volop” (althans, hier in de supermarkt) verkrijgbaar. Onlangs heb ik het gewoon gekocht, niet wetend wat ik er mee moest. Het aantal receptjes online vond ikĀ tegenvallen. Uiteindelijk heb ik er toen puree van gemaakt, maar ik moet zeggen dat dit receptje me meer aanspreekt. Pastinaak a la Frits.

Heb het overigens nog niet klaargemaakt, ben dan natuurlijk ook erg benieuwd naar de reacties.

Hoe pastinaak smaakt? Ik vind dat lastig te omschrijven, het was een behoorlijke smaakexplosie!

Boodschappenlijstje

4 personen

  • 3 – 4 pastinaken
  • 1 bol knoflook
  • olijfolie
  • peper en zout

En dan?

Verwarm de oven voor op 150 graden. Snijd de bol knoflook aan de bovenzijde in. Doe de bol in een laag olijfolie in een ovenvaste schaal in de oven. Laat de bol knoflook 15-25 minuten in de oven. Regelmatig controleren of het niet verbrand. Laat de bol vervolgens in de olie afkoelen. Als het is afgekoeld, pel de tenen knoflook en prak deze met een vork fijn. Bewaar de olie.

Schil de pastinaken met een dunschiller en verdeel in gelijke stukken van ongeveer 1 centimeter. Kook de pastinaken in een laagje water met zout. De pastinaken zijn gaar als je er gemakkelijk met een vork in kunt prikken. Giet de pastinaken af en stamp ze, net als aardappelpuree. Meng de geprakte knoflook en de olijfolie door de pastinaken.

Lekker als bijgerecht of extra groente.