erwtensoepWinters weer vraagt om snert. Erwtensoep vind ik lekker, maar ik heb het eigenlijk nooit eerder zelf gemaakt. Ik dacht ook dat het een vegetarische soep was, behalve dan de rookworst die er in zit. Had ik het even mooi mis. Wat een vlees gaat er in zeg! Wel heb je na ongeveer anderhalf uur pruttelen en lekkere erwtensoep op tafel, ik moet zeggen de lekkerste die ik tot nog toe heb gegeten.

Boodschappenlijstje

voor 6 diepe borden

  • 500 gram spliterwten
  • 1 ribkarbonade, bot er af
  • 1 speklap
  • 1 hamlap, ongeveer 200 gram
  • 1 fijne slagersrookworst
  • 1 grote kruimige aardappel, in blokjes
  • halve struik bleekselderij, fijngesneden
  • 2 uien, fijngesneden
  • 1 prei, fijngesneden
  • 1 winterpeen, fijngesneden
  • 3 laurierblaadjes
  • peper en zout

En dan?

Was de spliterwten goed in koud water. Zet een pan met 2 liter water met zout op en voeg de spliterwten, de karbonade, de speklap en de hamlap toe. Breng aan de kook en laat dan op zacht vuuur ongeveer een half uur doorkoken. Het schuim wat verschijnt kun je met een pollepel weghalen. Goed blijven roeren om aanbranden te voorkomen.

Voeg na een half uur pruttelen de worst, prei, bleekselderij, ui, wortel, aardappel en laurierblaadjes toe. Laat weer een half uur pruttelen op laag vuur. Haal dan de stukken vlees uit de soep en snijd deze fijn. Voeg het vlees weer toe aan de soep en laat nog een kwartiertje pruttelen. Ook nu weer goed blijven roeren om aanbranden te voorkomen. Als de soep te dik wordt, voeg dan wat water toe.

Breng op smaak met peper en zout.

Bon appetit!