bleekselderijErwtensoep gemaakt volgens kokkerellenrecept. Dan heb je een halve struik bleekselderij over. Mijn moeder heeft altijd gezegd: bleekselderij, dat is het enige wat ik niet lust. Van huis uit meegekregen heb ik dan ook geen flauw idee wat je er mee kunt. Rauw vind ik het ook niet zo lekker, maar verwerkt in recepten gebruik ik het wel regelmatig. Mag ook niet ontbreken in een goede bolognese-saus. Maar wat doe je met een hele stronk? Keukenheld Theo, daar heb ik het recept namelijk gevonden, bracht mij op het idee: Lekker smoren! Na anderhalf uur zachtjes pruttelen wordt het heerlijk zacht en kun je het als bijgroente, zou er nog wel een andere groente naast eten, serveren.

Boodschappenlijstje

2 personen

  • halve struik bleekselderij, gewassen en in stukken van ongeveer 4 cm
  • 50 gram spekjes
  • 200 ml bouillon, niet te sterk anders wordt het te zout
  • 1 sjalotje
  • teentje knoflook, fijngesneden
  • olijfolie

En dan?

Verhit olijfolie in een pannetje en bak de spekjes. Als de spekjes lichtbruin gekleurd zijn, voeg je de sjalot en de knoflook toe. Even kort bakken. Voeg de bleekselderij toe en na deze kort mee te bakken doe je de bouillon er bij. Laat anderhalf uur smoren op laag vuur.